جزیره لاوان و مارو

جزایر لاوان و مارو

جزیره لاوان که با نام شیخ شعیب هم شناخته می‌شود، از توابع دهستان لاوان در آب‌های خلیج‌فارس است. جزیره‌ای با ۷۵ کیلومتر مربع مساحت را در نظر بگیرید که مردمانش به کار صید مروارید مشغول‌اند. البته به‌مرور زمان و با کم‌شدن مرواریدها، این شغل کم‌کم درحال خارج‌شدن از رده است. اکنون مردم یا به ماهیگیری مشغول شده‌اند یا در مجموعه‌هایی کار می‌کنند که مرتبط با شرکت نفت است. بیشتر اهالی جزیره لاوان زیبا عرب‌اند و به هر دو زبان فارسی و عربی تسلط دارند. لاوان آب‌وهوایی گرم و شرجی دارد و اگر قصد دیدارش را دارید، بهتر است در حوالی پاییز و زمستان راهی آن شوید. تابستان و اواسط بهار دیگر تحمل دمای بالای هوا کمی سخت می‌شود و گشت‌وگذار در چنین مکان زیبایی چندان دلچسب‌تان نخواهد بود.

لاوان

 

گونه خاصی از آهو به نام جبیر در لاوان زندگی می‌کند که بخشی از حیات وحش مروارید خلیج فارس را می‌سازند. این آهوی زیبا در نواحی گرم و بیابانی زندگی می‌کند و حدود ۱۵۰ رأس از آن در لاوان دیده می‌شود. به‌غیر از این آهوان زیبا، گوسفندهای وحشی هم اعضای دیگری از این طبیعت هستند.

لاک‌پشت‌‌های پوزه‌عقابی و سبز نیز از دیگر گونه‌‌های جانوری لاوان به شمار ‌‌می‌آیند. البته نباید فراموش کرد که لاوان و شیدرو دو جزیره‌ای است که بیش از هر چیزی دور تا دور آن‌ها موجودات دریایی مثل ماهی‌‌ها، کوسه‌ها و دلفین‌ها دیده ‌‌می‌شوند.

جزیره لاوان

 

در شرق لاوان، جزیره شیدور یا همان جزیره بدون سکنه «مارو» از توابع ابوموسی و از جمله مناطق کم‌تر دیده‌شده قرار دارد. جزیره مارو جزیره‌ای کوچک و کاملا مرجانی است که سواحل و آب‌های نیلگونش، مناظری تماشایی و بی‌نظیر به وجود آورده است.آب‌های نیلگون و ماهیت مرجانی ساحل جزیره مارو، آن را به مالدیو ایران مشهور کرده است.

ساحل مارو

این جزیره به عنوان یکی از جزایر ناشناخته خلیج فارس شمرده می‌شود که به خاطر حضور مار‌های زنگی در زبان محلی، مارو خوانده می‌شود. ازهمین‌نظر، با وجود طبیعت بکر و زیبای جزیره مارو، به دلیل داشتن همین مار‌های سمی و خطرناک است که هیچ امکانات رفاهی در آن یافت نمی‌شود. چند سالی هست که گردشگران و علاقمندان به طبیعت برای تفریح و لذت بردن از سواحل زیبای این دو جزیره به لاوان و مارو سفر می‌کنند، خیلی مهم هست که بدونیم کل جزیره مارو یک منطقه حفاظت شده هست که برای حیات‌وحش دریایی اهمیت خیلی مهمی دارد و ما باید در حفظ و نگهداری آن بکوشیم و به بهانه لذت بردن و تفریح، این جزیره‌های بی‌نظیر را تخریب نکنیم.

جزیره مارو

 

اگر قصد دارید به جزایر زیبای لاوان و مارو سفر کنید و دنبال تورهای جذاب و خاطره انگیز هستید، میتوانید با کژوان تماس بگیرید و از وضعیت تور ها باخبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *