جهان را بنگر سراسر

جهان را بنگر سراسر

پاوه

پاوه شهر دیدنی

پاوه شهر دیدنی و بزرگترین شهر پلکانی ایران در استان کرمانشاه و در فاصله 112 کیلومتری از مرکز این استان و45 کیلومتری نقطه مرزی ایران و عراق قرار گرفته است. قدمت این شهر دیدنی به حدود سه هزار سال پیش باز می‌گردد.آب و هوای این شهر معتدل و کوهستانی است، طبیعت آن با وجود آبشارها، چشمه‌ها و مراتع سرسبز و جنگل‌ها بسیار زیبا و منحصر به فرد است. روستاهایی که بر روی دامنه کوه‌های این شهر قرار گرفته‌اند از لحاظ سبک ساخت به روستاهای ماسوله شباهت دارند و پشت بام خانه‌های پایین‌تر، حیاط خانه‌های بالاتر محسوب می‌شود که هم ظاهر بسیار زیبایی به این روستا می‌دهد هم شاهکاری در معماری این ناحیه است.

همچنین این شهر به‌خاطر داشتن آبشارهای مختلف به شهر آبشار ها نیز معروف است و هرساله گردشگران ایرانی و غیر ایرانی را جذب می‌کند. در ادامه قصد داریم تا شما را با چند مورد از جاهای دیدنی و معروف شهر دیدنی پاوه آشنا کنیم.

روستای خانقاه پاوه

این روستا در 2 کیلومتری جنوب شهر پاوه روبروی کوه آتشگاه واقع شده و از هر چهار طرف توسط درختان محصور شده است، جاده پاوه به خانقاه و ادامه آن تا روستای گلال تماما آسفالت بوده و عبور از این مسیر جنگلی 10 کیلومتر برای هر گردشگری پر از مناظر دیدنی و جذاب است.

از صنایع‌دستی شهرستان پاوه می‌توان به قالی‌بافی، گیوه‌بافی (زیر پارچه‌ای) پارچه‌بافی (چوخه رانک)، نساجی و سبدبافی اشاره کرد.

از جمله سوغات‌های معروف منطقه پاوه و اورامانات می‌توان به محصولات باغی، کشاورزی و لبنی شامل توت، انار، انجیر، انگور دیم، گردو و مویز، رب انار سقز کردی، روغن حیوانی و کشک، کلاش هورامی، سجاده نماز و پارچه شال اشاره کرد.

روستای خانقاه

منطقه محافظت شده بوزین و مرخیل پاوه

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل یکی از جاذبه های دیدنی شهر پاوه در استان کرمانشاه است.

این منطقه با هدف حمایت از گونه‌های با ارزش و در حال انقراض شوکای ایرانی ، گوزن مینیاتوری در سال 1374 جزو منطقه‌های شکار ممنوع شد و در سال 1378 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد. علاوه بر حیوانات، پوشش گیاهی این منطقه هم از گونه های ارزشمندی است که نگهداری آن‌ها نیز اهمیت بسیاری دارد. در این منطقه گیاهانی مانند بلوط ایرانی، بنه، گلابی وحشی، ارغوان، زالزالک و زبان گنجشک قابل مشاهده است و حیواناتی نظیر شوکای ایرانی، گوزن مینیاتوری، پلنگ، سیاه‌گوش و گربه وحشی در آن زندگی می‌کنند.

بوزین و مرخیل

روستای ساتیاری پاوه

روستای ساتیاری یکی از زیباترین روستاهای اورامانات در فاصله 25 کیلومتری شهر پاوه است.این روستای زیبا از لحاظ جغرافیایی آب و هوای کوهستانی و دلنشینی دارد. دامنه های روستای

ساتیاری در ماه های سرد سفید پوش و در فصل بهار مملو از درختان متنوع و پوشش سرسبز چشم‌نوازی می‌شود. این روستا باغ های زیادی دارد و اکثر کوچه هایش سنگفرش شده است.

روستای ساتیاری

غار قوری قلعه کرمانشاه

غار قوری قلعه در استان کرمانشاه از جمله آثار طبیعی و جاذبه‌های گردشگری در ایران است که علاوه بر قدمتی حدود 65 میلیون سال، عنوان بزرگترین غار آبی در آسیا و طولانی‌ترین غار در ایران را به خود اختصاص داده است. غار های متعددی در ایران وجود دارد که برخی از آن‌ها در کنار زیبایی‌ها و ویژگی های منحصر به فرد، از قدمت و پیشینه‌ای برابر با میلیون ها سال برخوردار هستند. اما مهمترین ویژگی‌های منحصر به فرد غار قوری قلعه، وسعت آن است که در میان دیگر غار های آبی قاره‌ی کهن، مقام نخست را کسب کرده است.

غار قوری قلعه

مسجد جامع پاوه

مسجد جامع یکی دیگر از جاهای دیدنی پاوه به حساب می‌آید. این مسجد روی بقایای آتشکده دوران ساسانی پی‌ریزی شده است. مسجد جامع پاوه فاقد صحن بوده و فقط یک شبستان دارد. ابعاد این شبستان نیز فقط 15 در 20 متر است و جزء مساجد کوچک به حساب می‌آید.

روستای هجیج پاوه

روستای هجیج یکی از پرجاذبه‌ترین نقاط استان کرمانشاه و از مناطق دیدنی اورامانات، که در 34 کیلومتری پاوه قرار گرفته است. این روستا علاوه بر جاذبه های طبیعی جذاب از نظر صنایع دستی و بافت روستایی نیز حایز اهمیت است.

روستای هجیج

روستای نسمه پاوه

در کنار روستای هجیج یکی دیگر از جاهای دیدنی پاوه محسوب می‌شود. این روستا در فاصله 5کیلومتری پاوه واقع شده است. برای دسترسی به این روستا باید از میان کوه‌های شاهو عبور کنید. مسیر دسترسی به این روستا از میان مناطق سرسبز و بکر عبور می‌کند. برخی از مسافران بر این باور هستند که مسیر دسترسی به این روستا از خود آن هم زیباتر است. از میان روستای نسمه رودی زلال و خنک عبور می‌کند که موجب آبادانی و سرسبزی روستا می‌شود.

چشمه های پاوه

چشمه های پاوه

چشمه بل : این چشمه در کنار شاخه اصلی سیروان در نزدیکی روستای هجیج و حدود 35 کیلومتری شمال شهر پاوه قرار دارد و آب آن طبق بررسی‌های بعمل آمده معدنی است.

چشمه هانه‌کوان : در حدود سه کیلومتری جاده پاوه _ نوسود ، جاده ای فرعی اما آسفالت به طرف روستای دشه در غرب شهر پاوه منتهی می شود و چشمه هانه کوان در نزدیکی روستای دشه ، در قعر دره پاوه رود و بر دامنه کوه آتشگاه قرار گرفته است.

آبدهی «هانه کوان» نیز دائمی بوده و از جمله چشمه های پرآب منطقه اورامان محسوب می شود. هم اکنون در کنار این چشمه توسط بخش خصوصی تاسیسات محدودی به منظور پذیرایی از گردشگران مستقر شده است.

آبشار های پاوه

 

درگماله: این آبشار بر دامنه کوه دالانی و در نزدیکی شهر تاریخی نوسود قرار دارد.

دشه: این آبشار بر دامنه کوه آتشگاه و پایین روستای دشه در حدود هشت کیلومتری غرب شهر پاوه قرار گرفته است. برای دیدن این آبشار باید همان مسیری را طی کرد که به چشمه هانه کوان ختم می‌شود.

شیلماو: آبشار شیلماو یکی از آبشارهای استان کرمانشاه است که در غرب روستای خانقاه در سه کیلومتری غرب شهر پاوه جای گرفته است. این آبشار زیبا از ارتفاعات کوه آتشگاه سرچشمه می‌گیرد. با شروع فصل دیدنی بهار و جوشش چشمه‌های شیلماو این آبشار زیبا منظره‌ای بی‌مثال را در این منطقه پدید می‌آورد.

دری‌بر: این آبشار فصلی بر دامنه های کم ارتفاع کوه شاهو و در نزدیکی روستای متروکه ای به همین نام و در مسیر جاده اصلی پاوه_ نوسود قرار گرفته است.

نودشه: در روستای نودشه که یکی از توابع شهر پاوه به شمار می‌رود، در امتداد رودخانه سیروان در میان کوه‌های بلند و دره‌های عمیق جا خوش کرده است. دیدن این آبشار زیبا در واقع بهانه‌ای برای آشنایی با این شهر کوچک و دوست‌داشتنی است که در دل طبیعت کوهستانی قرار گرفته و اطراف آن را جنگل‌های انبوه احاطه کرده‌اند. روستای نودشه به‌دلیل صعب‌العبور بودن و دور افتادگی همچنان بکر و دست‌نخورده مانده است.

شولخه: آبشار دوقلوی شولخه در هفت کیلومتری شهر پاوه در دره گنجگاه در مسیر جاده نوسود قرار گرفته است. این آبشار به‌دلیل اینکه در زیر جاده واقع شده از چشم گردشگران و رهگذران دور بوده و بکر و اصیل به‌جای مانده است. آبشار شولخه از چشمه‌ای به نام چشمه سیلی سرچشمه می‌گیرد و آبشاری فصلی به شمار می‌رود.

دره‌ها و رودخانه سیروان پاوه

دره گنجگه: این دره در ادامه مسیر پاوه رود به سمت سیروان قرار دارد و از روستای دشه به پایین بسیار سخت و صعب‌العبور بوده و فقط افراد حرفه ای قادر به طی این مسیر هستند.

 دره زیته: از نزدیکی‌های روستای دودان شروع شده و بخشی از مسیر شاخه مرخیل، رودخانه سیروان را تشکیل می‌دهد؛ حرکت در این دره نیز پر هیجان و فقط کار گردشگران ماجراجو و حرفه ای است.

رودخانه سیروان: مهم‌ترین و معروف‌ترین رودخانه شهرستان پاوه است و مسیر نسبتاً طولانی و پرپیچ و خمی دارد، این رودخانه پرآب‌ترین رودخانه استان کرمانشاه محسوب می‌شود که در بخش غربی و شمال‌غربی منطقه اورامان قرار گرفته و شاخه‌های فراوانی دارد که مهم‌ترین شاخه‌های آن ژاوه‌رود، پاوه‌رود و مرخیل‌رود است و بخش اعظم آب این رودخانه از چشمه‌های دامنه کوه‌های شاهو، کوسالان، دالانی، آتشگاه و ماکوان و نیز بخش شمالی اورامان تأمین می‌شود.

اگر قصد دارید به پاوه شهر زیبا سفر کنید و دنبال تورهای جذاب و خاطره انگیز پاوه هستید، میتوانید با کژوان تماس بگیرید و از وضعیت تور ها باخبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *